,

Dialoogtraining middelbare school Ibn Ghaldoun

Dinsdag 16 oktober hebben stichting Islam & Dialoog en SPIOR een dialoogtraining verzorgd voor de leerlingen van het Islamitische middelbare school Ibn Ghaldoun. Scholieren van VWO 4 en 5 hebben twee uur lang genoten van een interessante bijeenkomst over de dialoog.

De training begon met een vraag. Er werd gevraagd wat het woord dialoog oproept bij de klas. De training werd vervolgd met een filmpje van Najib Amhali over discriminatie, die op een grappige manier de stereotypering in Nederland naar voren bracht. Dit werd teruggekoppeld naar de klas, welke ervaring zij hebben en wat dit met hen doet. De trainer zette het gesprek voort aan de hand van de woorden “onbekend en ongewild”. De leerlingen bediscussieerden welke associaties worden gelegd met deze steekwoorden. Onbekend maakt namelijk onbemind en de mens heeft van nature een angst voor de onbekende. Mensen vinden het generaliseren van de buitenwereld handig om de complexiteit en verscheidenheid in hun omgeving eenvoudiger te maken.

Hierop volgend kwamen de spelregels van de dialoog aan de orde. De woorden nieuwsgierigheid, oprechtheid, openheid, eerlijkheid, continuïteit en empathie zijn namelijk de voorwaarden voor een vruchtbare dialoog.

Na het theoretisch gedeelte hebben de leerlingen in kleine groepen een dialoog gevoerd over de begrippen onbekend en ongewild. De trainer en de klas evalueerden tot slot deze dialoogronde. De leerlingen hebben de training als leerzaam ervaren en beloofden om in hun eigen leefomgeving de dialoog op te pakken. Zij waren namelijk geprikkeld door de bijeenkomst en willen voortaan meer open staan en respect tonen voor andere ideeën. Deze training wordt in november vervolgd met een bezoek aan een kerk en synagoge.


Datum 16 oktober 2012
Partner SPIOR
Locatie Ibn Ghaldoun 
Aantal deelnemers  28

[nggallery id=60]