Persbericht: Interetnische contacten toegenomen dankzij cursus

“Cursus Profeten in de Bijbel en de Koran” die eind februari 2013 weer van start is wordt ook dit jaar goed bezocht door Rotterdammers. Het doel van deze bijeenkomsten is om burgers met verschillende culturen en overtuigingen bijeen te brengen en op deze manier iets te doen aan de sociale spanningen in Nederland. Platform INS en Pelgrimvaderskerk hebben sinds 2008 hiermee circa 300 mensen weten te bereiken.  Dit jaar wordt de cursus ook samen met de marokkaanse Vereniging Ettaouhid en studentenverenigingen NSR en IQRA georganiseerd.

Ieder jaar wordt een serie van vier bijeenkomsten georganiseerd waarbij Rotterdammers worden uitgenodigd om te praten over een personage die zowel in de Koran als de Bijbel voorkomt. Er worden inleidingen door een moslim en een christen gegeven en vervolgens gaan de deelnemers in gemengde groepen het gesprek aan.

“We bereiken een diverse doelgroep met deze cursus; namelijk moslims, christenen, atheïsten, agnosten, soefisten etc. We leggen een link naar de hedendaagse vraagstukken tijdens de gesprekken. De vraag is wat mensen anno 2013 kunnen leren uit deze verhalen.”, aldus Alper Alasag, secretaris van bestuur Platform INS.

Een deelnemer voegt toe: “In tijden dat wij spreken over afgenomen interetnische contacten (zie rapport ‘Dichter bij elkaar’ pagina 12 SCP 2012), antisemitische uitspraken die een groep jongeren doen of voetbalgeweld die de samenleving op zijn kop zet is het belangrijk om het gesprek met elkaar aan te gaan. Dit helpt om elkaar beter te begrijpen, te ontspannen en om te gaan met verschillen. In onze gesprekken gaat het niet alleen over het christendom of de islam. We praten over alles en nog wat. Je merkt dat Ahmet of Jan niet alleen een religieuze identiteit hebben, maar ook een ouder of buurtbewoner is.”

Een andere deelnemer vindt dat sommige moslims christenen associëren met kruistochten en dat andersom sommige christenen denken aan terrorisme bij moslims. Deze bijeenkomsten doorbreken namelijk deze negatieve spiraal.

De organisators Alper Alasag en dominee Martijn van Laar ontmoetten elkaar een aantal jaren geleden. Na hun inspirerende gesprekken over islam en christendom dachten ze om een kleine gespreksgroep te starten. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen en 2008 is “cursus Profeten in de Bijbel en de Koran” gestart. Sindsdien is de cursus enorm populair geworden. Tevens hebben de organisators nationaal en internationaal presentaties gehouden over hun gespreksmethode en ervaringen. Alper Alasag en Martijn van Laar schrijven op dit moment een boek over hun ervaringen met interetnische contacten en dialoog. De volgende bijeenkomsten zijn op 20 en 27 maart en gaan respectievelijk over Maria en Jezus.

Via ANP Pers Support: http://www.perssupport.nl/apssite/permalink/73216

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Alper Alasag (Secretaris Bestuur Platform INS)

Telefoonnummer     010 – 24 000 15

Mobiel nummer       06 – 58 88 61 41